LUCHTOORLOG-1939-1945

 

 

 

 

Update 2012-02-14

Gisteren ben ik met een beheerder van een grondstuk in de buurt van de crashplaats van Halifax W1042 op locatie geweest.
Louis vertelde mij dat in de tijd net na de oorlog het bos bezaaid lag met onderdelen van deze Halifax.
De hagedissen deden zich tegoed aan de warmte van de zon die weerkaatste op de alumiumdelen die er lagen.
Op een vleugeldeel van 5 meter lang lag een duitse helm met een naam erin, "Schmitz" zoals hij mij vertelde.
Als kind hadden ze een hut gemaakt bij de crashplaats waar ze vele vliegtuigdelen in hadden verzamelden speelden.

Eenmaal op locatie gisteren wist hij dat het er toch wel veranderd was door de jaren heen.
Echter de open plek waar toendertijd een groot deel van de romp lag is nog steeds een kale plek.
Op dat rompdeel was tekst aangebracht en er stond een naam op, volgens hem was de naam van het toestel genaamd
naar 1 van de vrouwen van de bemanningsleden.
ik toonde hem nog enkele delen van het toestel zoals een hydroliekslang die er nog liggen.

Recentelijk ben ik in contakt gekomen met nabestaanden van de bemanning die mij onderstaande fotos toestuurde.
Enkele delen van het toestel zal ik uit respect naar Engeland sturen.

In de toekomst zal ik met hun samen de crashplek bezoeken.

Louis, bedankt!

Special thanks to Mr Mark Reed, and Mr Graham Brett for all the information and pictures!

                   

Op de crashlocatie trof ik deze trieste vondst aan (Waarschijnlijk van 1 van de bemaningsleden) Een Messing kruis met een deel van een rozenkrans eraan.

 

 

 

 

Verder Onderzoek laat toch weer nieuwe relics aan het licht komen.

Een Zuurstofcilinder en een Electro-hydrolische pomp (feathering Pump)  (Dank aan Thijs Hellings voor de determinatie) en nog wat andere delen troffen wij aan,

waaronder een schakel uit een duits MK108 3cm boordkanon wat duidelijk maakt dat de duitse jagers van de luftwaffe hier hebben rondgevlogen op jacht naar de bommenwerpers van de RAF.

                                   

           

 

                           

                   

Inmiddels is deze Pomp gerestaureerd en heeft een plek ingenomen in onze expositie te Nederweert bij de Daatjeshoeve;

Onderzoek heeft geleid tot het vinden van meerdere delen van Halifax W1042 ZA-T

Delen bestaan uit een bomstabilisator,Bristol Hercules cilinderkop kabelbescherming, een inspectieklep, een remsegment en nog wat onbekende delen.

Verder een roestvaststalen doorvoer voor de .303 patroonbanden te voeren naar de geschutskoepels.